Senteret sitt bannerbilde
Viktig informasjon om Koronaviruset

ÅPNINGSTIDER LABORATORIET PÅSKEN 2021

12. mars 2021

Åpningstider laboratoriet
 
29 - 30.03 Vanlige åpningstider på LAB. Sendeprøver kun til UNN og KISY.
31.03 LAB åpen til kl 1100. Prøver til KISY må tas før kl 1000.
 
Sendeprøver sørover tas ikke denne uken da vi ikke kan garantere at disse kommer frem tidsnok. Sendeprøver sørover må tas før

ÅPNINGSTIDER PÅSKEN 2021

10. mars 2021

Mandag    29.03.2021 kl.08.00 til kl.15.30

Tirsdag     30.03.20201 kl.09.30 til kl.15.30

Onsdag     31.03.2021 kl.08.00 til kl.12.00

Torsdag    1.April Stengt

Fredag      2.April Stengt

Mandag     5.April Stengt

Åpningstider Laboratoriet Jul og nyttår 2020

21. desember 2020

ÅPNINGSTIDER LABORATORIET:
21/12, 23/12:
0845-1130 og 1230-1500
22/12:
1000-1130 og 1230-1500
Julaften:
0830-1100
28/12, 29/12, 30/12:
0930 -1130 og 1230-1400
Nyttårsaften:
0930-1100
 

FRISTER FOR BLODPRØVER FØR JUL:

21.12.20: UNN og Kirkenes Sykehus. Kan sende sørover, men ingen garanti at prøvene når frem før frist, så anbefaler å vente med disse prøvene til over nyttår.

22.12.20: kun prøver til UNN og Kirkenes sykehus.

23.12.20: UNN-prøver fram til kl 13:00 og Kirkenes sykehus frem til kl 1400.

24.12.20: kun prøver til Kirkenes sykehus fram til kl 10:00

 

BLODPRØVER I ROMJUL:

28.12.20: Prøver til UNN OG Kirkenes Sykehus Kan sende sørover, men ingen garanti at prøvene når frem i tide.

29.12.20: Prøver til UNN OG Kirkenes sykehus.

30.12.20: UNN-prøver fram til kl 13:00. Kirkenes sykehus til kl 1400.

31.12.20: kun prøver til Kirkenes sykehus fram til kl 10:00

 
Ber om at blodprøver som ikke haster, venter til over nyttår.
 

ÅPNINGSTIDER JULE-OG NYTTÅRSHELGEN 2020

26. november 2020

JULAFTEN:                  Åpent fra kl. 0800 – kl. 1200

NYTTÅRSAFTEN:        Åpent fra kl. 0900 – kl. 1300


Romjula:

MANDAG  28.12         Åpent fra kl. 0900 - kl. 1500
TIRSDAG 29/12          Åpent fra kl. 0900 - kl. 1500
ONSDAG  30/12         Åpent fra kl. 0900 - kl. 1500

Konsultasjoner

9. november 2020

Vi minner om at det er samme pris for telefonkonsultasjoner, videokonsultasjoner og vanlig time hos lege. 

Oppdaterte åpningstider

3. juli 2020

ÅPNINGSTIDER EKSPEDISJONEN:

Alle dager unntatt tirsdager:

0800-1530

Tirsdager:

0930-1530

 

ÅPNINGSTIDER LABORATORIET:

Mandag, onsdag og torsdag:

0845-1130 og 1230-1500

Tirsdager:

1000-1130 og 1230-1500

Fredager:

0845-1130, stengt fra kl. 1130 og ut dagen.

 

ÅPNINGSTIDER TELEFON:

Alle dager unntatt tirsdager:

0800-1100 og 1230-1500

Tirsdager:

0930-1100 og 1230-1500

Egenandel i forbindelse med ikke møtt til time

27. april 2020

Det vil fra i dag 27.04.2020 bli tatt vanlig egenandelstakst for ikke møtt til time.

Stor pågang på Kirkenes legesenter: Bør du kontakte legen når….

17. mars 2020

Kirkenes legesenter opplever enorm pågang, og vi ber deg derfor se her for å få svar på de mest spurte spørsmålene:

  1. Hva skal jeg gjøre dersom jeg har lette luftveissymptomer?

-        Bli hjemme til du er frisk – og en dag ekstra!

 

  1. Jeg har vært på Gran Canaria (eller annen reise) og er litt småforkjølet, skal jeg ta prøve?

-        Nei, bli hjemme til du er frisk – og en dag ekstra!

 

  1. Jeg er i karantene, kan jeg dra på tur?

-        Nei, bli hjemme til karanteneperioden er over!

 

  1. Skal alle med symptomer testes/skal alle som er forkjølet testes?

-        Nei, kun spesielle grupper skal testes. Se FHI.no for avklaring om du er i denne grupperingen.

 

  1. Må alle som har vært i utlandet teste seg – for å være på den sikre siden?

-        Nei, du skal holde deg hjemme i 14 dager, og følge karantenereglene for dem som har vært i utlandet!

 

  1. Kan jeg få en sykemelding for å slippe å dra på jobb, og derav unngå potensiell smitte?

-        I de aller fleste tilfeller: Nei, alle må bidra i samfunnsoppgavene. Situasjonen er krevende for oss alle, og takk for ditt bidrag!

 

  1. Fortsatt usikker?

-        Ta en test på https://koronasjekk.no/

 

 

Takk for at du bidrar til å redusere antall unødvendige henvendelser og stress for helsevesenet vårt! Vi kommer oss igjennom denne krisen sammen!

Sør-Varanger kommune

-          En grensesprengende kommune -

Vi er Engasjerte - Grensesprengende - Modige - Serviceorienterte - Tilgjengelige - Helhetstenkende

Svikt i utfakturering fra Melin.

23. mai 2019

I forbindelse med at Melin kjøpte opp Odin kapital i 2017/2018 så har det skjedd en svikt i utfakturering av fakturaer til pasienter fra Kirkenes Legesenter AS i 2018 frem til i dag, det vil si at ikke alle fakturaer har blitt sendt ut til pasientene.

«Feilen hos Melin er lokalisert, og de sender ut resterende fakturaer fra 2018 innen kort tid.»

Kirkenes Legesenter AS beklager ulempen det medfører for våre pasienter, alle fakturaer fra 2018 sendes ut uten gebyr.

Ved spørsmål ta kontakt med Melin Collectors kundesenter på telefon 21 62 73 00 eller pr epost post@melincollectors.no

Videokonsultasjoner

6. februar 2019

Kirkenes Legesenter AS har nå startet opp med videokonsultasjoner. Pr i dag er det 2 fastleger som har startet opp med dette, det vil bli flere fastleger som vil tilby dette etterhvert. For mere informasjon om videokonsultasjoner se under fanen MER

PARFYMEFRITT

27. august 2018

Vi ber om at pasienter som kommer til Kirkenes legesenter unnlater å bruke parfyme på grunn av allergiplager blant mange av de som oppsøker legesenteret!

Takk.

LABORATORIET STENGER TIDLIGERE PÅ FREDAGER

27. august 2018

Til informasjon så stenger LABORATORIET KL. 1130 PÅ FREDAGER.  Dette for å overholde tidsfristen for å sende laboratorieprøver med posten.

Vi beklager dette.

BETALING FOR HENVISNING

19. juni 2018

Dersom legen sender en henvisning til spesialist utenom legetimen, koster denne kr. 65.-  Denne kan betales kontant på legesenteret innen 7 dager.  Dersom denne ikke blir betalt innen 7 dager fra henvisningen er sendt, vil pasienten bli fakturert med kr. 65.- pluss gebyr fra Melin Medicare.

SMS - LØSNING VED KIRKENES LEGESENTER - BETALING

13. mars 2018

SMS-løsning ved Kirkenes Legesenter
Vi tilbyr SMS tjenester ved Kirkenes legesenter. Det har i den forbindelse vært stilt spørsmål ved om en løsning der pasienten må betale for en slik tjeneste er i henhold til dagens lovverk.
Helserespons er Norges største tilbyder av tjenester for kommunikasjon mellom legesenter og pasient, og er den tjenesteleverandør vi har på legesenteret. De har hevdet at denne tjenesten ikke er i strid med gjeldende lovverk. Helse og omsorgsdepartementet har tidligere sendt ut ett skriv der man kan tolke det dit hen at denne tjenesten ikke er i henhold til gjeldende regelverk. Dette har medført en usikkerhet rundt tjenesten, og Helserespons har bedt om en avklaring. Vi har nå mottatt et oppklarende brev fra helse og omsorgsdepartementet som fastslår:
«Det er imidlertid ikke slik at bestemmelsen forbyr enhver pasientbetaling i forbindelse med bruk av fastlegetjenester som ikke er forskriftsfestet i stønadsforskriften. Ovennevnte bestemmelse regulerer ikke forhold der kommersielle aktører krever gebyr/betaling når dette ikke går til å dekke legens del av kostnadene ved å ta i bruk en tjeneste. Bestemmelsen hindrer for eksempel ikke kommersielle aktører å ta betalt av pasienter som velger å bruke en SMS-tjeneste for å bestille time hos fastlegen eller fornye en resept. Disse pasientene må, i likhet med pasienter som bruker telefonen, påregne å dekke sine utgifter ved bruk av den aktuelle tjenesten for å oppnå sitt mål.»
Når det gjelder SMS-tjenesten så er dette en relativt usikret kommunikasjon og man må unngå at sensitive data blir sendt via denne tjenesten. Vi venter for tiden på at Helsenorge.no skal åpne for at vi kan starte med digital dialog i vårt journalsystem. Når denne tjenesten starter opp vil kommunikasjon med fastlege både bli sikrere og billigere.
Det må også påpekes at Kirkenes Legesenter har ingen inntjening på dagens SMS-ordning.

Med vennlig hilsen

Axel Lupton

Dataansvarlig Kirkenes Legesenter

BETALING FOR SYKMELDINGER ETTER KONSULTASJON

2. januar 2018

For å unngå gebyr på kostnader i forbindelse med utstedelse av sykemeldinger, må denne betales på legesenteret snarest etter utstedelsen, og senest innen 1 uke. Dersom ikke overtar Melin Collectors faktureringsansvaret.

ER DU BLITT SYKMELDT?? (gjelder fra 1.11.2017) OPPGI RIKTIG ARBEIDSGIVER TIL LEGE!

23. oktober 2017

 Er du blitt sykmeldt???  (gjeldende fra 1.11.2017)

Du vil få en SMS eller e-post om at det ligger noe til deg på nav.no

 
1.  Følg lenken og logg deg inn; så finner du sykmeldingen din.
2.  Sjekk opplysningene i sykmeldingen og send den fra nav.no
3.  Når tiden er inne for å søke om sykepenger, får du en ny sms eller e-post med en lenke.  Følg lenken og svar på noen spørsmål.

(NAV.NO)

OPPDATERE MOBILTELEFONNUMMER,ADRESSE OG ARBEIDSGIVER

28. februar 2017

Det er svært viktig at telefonnummer, adresse og nåværende arbeidsgiver er oppdatert i journalen.  Sjekk dette ved neste henvendelse til legesenteret.  Dersom fakturaadressen er en annen enn bostedsadresse; må dette opplyses om. 


Dette er viktig på grunn av utsendelse av pasientbrev, prøvesvar og fakturering.

Takk.

BETALINGSAUTOMAT PÅ VENTEVÆRELSET

21. februar 2013

For å unngå kø i ekspedisjonsluka, kan pasienten selv betale for sin legekonsultasjon på betalingsautomatene som står på venteværelset.  Tast inn fødselsdato og velg legekonsultasjon.  Sett deretter inn betalingskortet, slå kode og velg betal!

Ta vare på kvitteringen.

Takk for hjelpa!

OPPDATERE PERSONOPPLYSNINGER

25. september 2012

Dersom du har fått ny adresse, nytt telefonnummer eller en ny arbeidsgiver, er det svært viktig at denne endringen blir gitt til legesenteret.   Opplysningene kan gies over telefon 78 97 76 60, til din fastlege, eller i ekspedisjonen.

Dersom innkallinger, prøve/laboratoriesvar osv., skal nå fram til deg, er det svært viktig at disse opplysningene til enhver tid er oppdatert.

E-RESEPT

10. juli 2012

E-RESEPT Kirkenes legesenter har nå innført  e-resepttjenesten. Dette  betyr at du vil få ekspedert din e-resept i apotek og hos bandasjist i kommunen, og til de kommuner/apotek i landet som har tatt i bruk denne ordninga. Du  kan fortsatt få ekspedert papirresepter, men  DU må be om papirresept hvis du skal til et apotek eller en bandasjist som IKKE har innført e-resept ennå. Eventuelt så kan resepten faxes til det apotek som du vil benytte. Slik fungerer e-resept for deg:-Legen gjør klar resepten og sender denne elektronisk til en sentral  database (Reseptformidleren). Du trenger ingen papirresept. Hos apotek eller bandasjist: -Du sier at du har e-resept når du blir ekspedert. -Du oppgir fødselsnummer eller navn og fødselsdato, og hvilken vare du skal hente.  Du kan bli bedt om å legitimere deg. -Du kan få vite om du har mer igjen på resepten og du kan få en liste over de gyldige e-reseptene dine.For nærmere informasjon om e-resept:  E-resept-telefonen 800 40 404.http://helsedirektoratet.no/it-helse/eresept/Sider/default.aspx

NÅ ER VI TILGJENGELIG PÅ SMS

27. februar 2008

Vi oppfordrer alle til å henvende seg til oss på SMS. Kodeord KNES navn, din fødselsdato + din henvendelse til 2097. Dersom du bestiller akutttime samme dag eller til dagen etter, vær vennlig å oppgi problem.
OBS! DE SOM HAR SPERRET SIN TELEFON FOR 800-NUMMER, KAN IKKE BENYTTE DENNE TJENESTEN!

Vi har forøvrig følgende åpningstider:

Resepsjon:

Alle dager:0800-1530
Tirsdager:0930-1530

Laboratorium:

Man, ons og tors:
0830-1130 og 1230-1500
Tirsdager 1000-1130 og 1230-1500
Fre: 0830-1130.  Stengt etter 1130.

Telefontid:

Alle dager ikke tir: 0800-1100 og 1230-1500
Tirs: 0930-1100 og 1230-1500